0
0

تنظیمات قالب

رفوگری فرش و تابلو فرش

نویسنده: مدیریت سایت 29 فروردين 1398

خدمات مربوط  به دوگره زنی، شیرازه، چرم دوزی و رفع عیوب کلیه فرشها و تابلو فرش، در محل کارگاه شرکت صورت می پذیرد، که قیمت هریک از این خدمات در پایین همین صفحه قابل مشاهده می باشد.
 
توضیحات مختصر در مورد هریک از این خدمات:

 

دو گره زنی:

دو گره، اصولاً به منظور جلوگیری از ریختگی سر بافت صورت می گیرد. اگر سر قالی و گره های آن ریخته و ریشه ها از بین رفته باشد. (همچنانکه بعداً توضیح داده می شود) به قالی ریشه می دهند و گره های ریخته شده را متناسب با گره های قالی ترمیم کرده و سپس سر ریشه ها را دو گره می زنند. وسایل مورد نیاز در این روش عبارت است از نخ پوک یا پود که تاب آن بسیار کم است و به راحتی پاره می شود. طریقه دو گره زدن بدین شیوه است که فرش را از قسمت ریشه ها روی اها قرار می دهند و سپس 2 یا 4 تار را گرفته و نخ کم تاب یا پوک را در امتداد 4 تار اول قالی می گذارند و سپس دنباله نخ را در دست می گیرند. بدین صورت که نخ را در دست راست قرار می دهند و با انگشت دست (انگشت کوچک و کناری) نخ را گرفته و دو دور آن را به دور انگشت وسط و اشاره می پیچند. نخ باید به صورت خمیده و تقریباً تا شده باشد. در این هنگام 4 تار و نخ پوک را از وسط نخی که به دور انگشتان پیچیده تا حالت دایره ایجاد کند، رد کرده و انگشتان را از زیر نخ پوک خارج می کنند. سپس نخ را محکم گره زده و دوباره روی همین 4 نخ به همان شیوه قبل گره می زنند و 4 تار دیگر کناری را گرفته تا دنباله نخ پوک به همین روش گفته شده دو گره زده می شود.

قیمت هر متر دوگره زنی فرش و تابلو فرش: 3000 تومان

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

شیرازه زنی (کناره پیچ یا گوشه پیچ در قالیبافی):

برای پوشاندن سر پودهای کنار فرش و نظم بخشیدن به کناره‌ها و مهار تارهای کناری فرش بکار می رود.بعد از بافت هر رج باید شیرازه یا کناره پیچ نیز به موازات قالی بافته شود. ضمناً‌ در اطراف و حواشی قالی، ضمن پوشاندن سر پودها نظم و ظرافت خاصی می دهد.

شیرازه تابلو فرش: هر متر 4000 تومان

شیرازه فرش: هر متر 5000 تومان

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

چرم دوزی دور فرش:

چرم دوزی لبه های قالی بصورت های گوناگون برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش

توجه:چرم دوزی برای همه نوع فرش انجام می شود حتی فرشهای نو وبدون مشکل. زیرا که این کار باعث جلوگیری از بسیاری از صدمات احتمالی می شود.

چرم دوزی دور فرش: هر متر 2500 تومان

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

رفوگری و اصلاح فرش و تابلو فرش

شركت تولیدی بازرگانی آتروپات فروزان با استفاده از افراد مجرب و ابزار آلات روز در زمينه رفوگري  توانسته است به نحو احسنت خدمات مربوط به رفوگري را براي مشتريان خود انجام دهد.

رفوگري به روش‌هایی گفته می‌شود که معایب یا خرابی‌های فرش را اصلاج می‌کند.

فرش وسیله کاربردی است و مواد تشکیل دهنده آن آسیب پذیر است (پشم، پنبه، ابریشم، کنف و...) به طوری که از این بافته‌ها از گذشته به دست ما نرسیده است. مگر در شرایط خاص و ومعدود. آسیب‌ها از قبیل پارگی، سوختگی و پوسیدگی بودند. صاحبان این فرش‌ها چون برایشان مطلوب نبوده برای مرمت آنها اقدام نکردند. فرش جز گرانبهاترین هدایایی بوده که پادشاهان برای یکدیگر می‌فرستادند. بافت و مرمت فرش جز جدایی ناپذیر روند تکامل آن به شمار می‌روند. فرش‌های که دارای مرمت هستند نیز امروزه آذین بخش بسیاری از موزه‌های مهم دنیاست، البته فرش‌های خاصی هستند که تا به امروز باقی مانده‌اند شاید مرمت بر روی آنها بخاطر ارزش بسیار زیاد آنهاست که اینها بیشتر فرش‌های نفیس و مورد استفاده اشراف و دربار بودند.

این حرفه همزمان با فرش بافی آمده است ولی و در هیچ کتب تاریخی هیچ حرفی از این حرفه زده نشده است. و این حرفه باعث می‌شود که عیوبی مانند کجی‌ها، پارگی‌ها برظرف شود، وظیفه ی مرمتگر عیب کردن فرش برای عرضه به خریداران است. جامعه بشری موجب شده است که این حرفه پیشرفت کند و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این رشته پدید امده. البته تعمیرات جزئی فرش ازقبیل شیرازه دوزی , ریشه بافی وعملیات مربوط به صاف کردن کناره‌های فرش رامیتوان درمنزل انجام دادولی عملیاتی ازقبیل رفوگری و رفع چروکیدگی فرش کاری است که تنهاازعهدهٔ رفوگر‌های متخصص برمی آید. وسایل رفوگری وتعمیرهمان‌هایی هستندکه دربافت فرش به کارمی روند مانند:


    چاقوی بافت
    قیچی وشانهٔ آهنی
    نخ وسوزن
    درفش
    انگشتانه
    قاب کوچک چوب
    موم
    انبردست
    کلاف‌های پشم و پنبه و ابریشم {برحسب جنس فرش}

 قیمت رفو، اصلاح و ترميم فرش توافقی و برحسب نوع کارکرد فرش مي باشد